Genderowe Koło Literaturoznawcze

Genderowe Koło Literaturoznawcze [koło naukowe przy Pracowni Krytyki Feministycznej, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, UAM, Poznań] || [e-mail: genderowe.kolo@gmail.com] || literatura, kultura i sztuka || varietes

Konferencja naukowa „Żydówki: podwójnie wykluczone…?” 22/09/2012

Koło Miłośników Kultury i Literatury Żydowskiej „Dabru Emet”
oraz
Genderowe Koło Literaturoznawcze
(Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

zapraszają na doktorancko-studencką konferencję:

Żydówki – podwójnie wykluczone…?
Poznań, 4-5 grudnia 2012

Wykluczenie czyli sytuacja bądź mechanizm prowadzące do braku lub ograniczonej możliwości uczestnictwa w danej kulturze, do której się należy. Byłoby to przeciwieństwo aktywnej samorealizacji we wspólnocie, narodzie, społeczeństwie czy też państwie.

Podstawowa procedura wykluczania to zakaz ustanawiający tabu, rytuał, stygmatyzację, uprzywilejowaną pozycję podmiotu mówiącego (najczęściej – białego mężczyzny z kultury chrześcijańskiej), a zatem – podział i odrzucenie, prawdę i fałsz, prywatne i publiczne. Proces różnicowania innego odbywa/odbywał się dzięki stygmatyzacji ustanawiającej asymetryczną relację pomiędzy mężczyznami a kobietami, Żydami a nie-Żydami, a zatem: Żydówkami a mężczyznami Żydami, kobietami nie-Żydówkami oraz mężczyznami – nie-Żydami…?

Wykluczenie przejawia się zarówno w doświadczaniu opresji, jak i w opowieści o doświadczeniu opresji, charakteryzującej się specyficznym językiem, stylem narracji, powtarzającymi się pojęciami. Ale także wykluczenie sytuujące „ofiarę” na marginesie daje jej, co wiadomo dzięki chociażby teoriom feministycznym, „przestrzeń radykalnego otwarcia” (bell hooks), a zatem – oporu i tworzenia alternatywnych sposobów życia, myślenia, tworzenia względem dominującego dyskursu.
Zastanówmy się zatem nad kwestią wykluczenia w kontekście Żydówek. Czy można w tym wypadku używać owego terminu? Jeśli nie, odświeżmy pamięć o kobietach żydowskiego pochodzenia. Jeśli tak, czym wykluczanie Żydówek charakteryzowało się? Jakie posiada różnice i podobieństwa względem wykluczania przedstawicieli/przedstawicielek innych nacji i kobiet nie-żydowskiego pochodzenia?

Powyższe problemy chcielibyśmy rozważyć w perspektywie literaturoznawczej, religioznawczej, historycznej, politycznej oraz kulturowej.

Konferencja ma charakter interdyscyplinarny i jest adresowana do studentów/studentek oraz doktorantów/doktorantek studiów humanistycznych.

Proponowane obszary badawcze:
życiorysy Żydówek,
Żydówki w czasie Zagłady,
Żydówki a doświadczenie traumy Zagłady i postpamięć,
motyw Żydówki w literaturze (nie-żydowskiej, hebrajskiej, jidysz, asymilowanych Żydówek i Żydów),
motyw Żydówki w kulturze,
Żydówki – pisarki,
Żydówki – artystki,
Żydówki – intelektualistki,
Żydówki – działaczki polityczno-społeczne,
Żydówki – żony sławnych mężczyzn,
kobiety i kobiecość w Biblii, Midraszu, kabale, żydowskich ruchach religijnych, traktatach religijnych itp.,
wizja Żydówki w religijnych tekstach chrześcijańskich i islamu,
kobiety i kobiecość w literaturze tworzonej przez Żydów lub mężczyzn pochodzenia żydowskiego,
kwestia metodologii badań nad wykluczeniem Żydówek (krytyka feministyczna, gender studies, postkolonializm, itd.),
nieheteronormatywności Żydówek.

Czekamy na propozycje referatów do 10 listopada 2012. Abstrakty (ok ¾ do 1 strony znormalizowanego maszynopisu) prosimy przesyłać na adres: dabru.emet@gmail.com

 

5 Responses to “Konferencja naukowa „Żydówki: podwójnie wykluczone…?””

  1. witam,
    czy jest jakaś opłata konferencyjna?
    z pozdrowieniami
    Marta

  2. magdaa Says:

    witam, kiedy można spodziewać się decyzji odnośnie przyjęcia lub odrzucenia abstraktu?

    • genderowe Says:

      Decyzje o ułożeniu programu i odnośnie do zatwierdzenia wybranych abstraktów podejmiemy wkrótce, o czym poinformujemy też mailowo.


Dodaj komentarz